APRS po třetí a asi naposledy
Ne že bych s APRS končil, ale doufám, že jsem to dotáhnul do, alespoň pro mne, použitelné podoby.
Moje pokusy a popis APRS a nějaký test jsou z dubna loňského roku. Pak jsem v květnu vytrhnul konektor z desky TTGO při držkopádu na kolobce za Tachovem a bylo po ptákách. Pokud je modul napájený, stále vysílá, takže došlo ke zničení koncového stupně. Koukal jsem jak a co vylepšit a rozhodnutí bylo postavit APRS na jiném modulu.
Pokus V.3.1. AB02S
V srpnu jsem objednal CubeCell HTCC-AB02S, GPS anténu a baterku (od HADEX.cz, mohu tento obchod jen doporučit, nakupuji tu rád). a měl připraveno na nový tracker.
Samozřejmě jsem narazil na mé dodací lhůty, a tak už v půlce prosince jsem se dostal k realizaci. Když jsem hledal „pohon“ pro tracker, našel jsem, a následně použil, Cubecell_LoRa_APRS_Tracker. Bohužel jsem se při výběru dost nezahloubal do programu. Takže jsem se až po dokončení trackeru, nahrání sw a prvních pokusech dostal k záporům zvolené konfigurace.
Na fotkách je jako anténa nasazeno k modulu přibalené čůro, které nefunguje, v reálu používám, podle toho co mám po ruce, Diamond SRH-771 nebo klony od Nagoya nebo Retevis – fungují, mám je změřené a vyzkoušené. Tracker umožňuje v základu naprogramovat 3 profily SSID (nebo zkráceně česky). ALE chytré odesílání packetu (SmartBeacon) je společné pro všechny 3 profily. V profilu jde pouze zapnout/vypnout. Tedy stejné nastavení pro, v mém případě, chodce, koloběžku i auto. Moc mi to nevyhovovalo. Takže otázka za zlatého bludišťáka – naučit se jak je tohle vlastně programovaný a pokusit se vytvořit vlastní vnitřnosti nebo, a asi je jasný jak to dopadlo,….
Pokus V.3.2. LiLyGo T-Beam
Vrátil jsem se k již vyzkoušenému modulu LiLyGo T-Beam. Objednáno, doručeno a pozor, tentokrát dokončeno v, na mne, rekordně krátké době. Dokonce i s experimenty s různými druhy krabiček.
Anténa proti původnímu trackeru otočena o 90°, určitě to bude míň náchylný na vylomení. Ještě tam dodělat podporu (takže tam zůstane delší čas současné provizorium). V prvním modulu jsem měl nahrán sw od OE5BPA. Jednoduchý, funkční. Uměl jedno SSID a uměl to moc dobře. I přes to jsem pro pohon tohoto nového trackeru použil jiný program – richonguzman/LoRa_APRS_Tracker. Důvodem byla možnost přepínání mezi 3 profily, tedy u mne chodec, auto, koloběžka. Veškerá nastavení (vč. SmartBeacon) se definují separátně pro jednostlivé profily. Soft toho umí daleko víc než potřebuji. Zatím se mi jeví jako naprosto vyhovující.
A nějaký test?
Oba moduly jsem porovnal při výletě na Žďár. Zdá se, že oba moduly nemají problém s nalezením družic a fixace GPS je téměř stejná. Oba moduly shodně nezaznamenaly cestu ze Svojkovic až pod vrchol. Ale cesta lesem šíření radiových vln neprospívá. Z toho důvodu se také oba trackery ztratily v lese při sestupu. S tím se počítá, tak jsem nad tím ani moc dlouho nestudoval. Oba moduly měly podobné antény, aktivovaný SmartBeacon. Počet zachycených packetů hovoří ve prospěch T-Beamu. Není to žádný sofistikovaný test, spíš taková pocitovka.
T-Beam jsem ještě provětral v Praze. Zachycená trasa je luxusní. Vzhledem k profilu procházky a dostatečnému počtu iGate taky žádné překvapení, .
A je to
T-Beam se mnou bude cestovat, plusy – možnost volby SSID, slušný SmartBeacon, zdá se že slušně vysílá, pouzdro s možností uchycení řemínku, karabinky,…??? vyřešena alespoň jakás takás ochrana antény (snad ji zase někde neurvu). Tak snad se odvědčí i na horách a v místech, kde nejsou tak v hojném počtu přítomny Brány pro zachycení signálu. Uvidíme, konec ledna a Šumava volá.
AB02S zůstane v autě, SmartBeacon nastaven tak, aby autu vyhovoval a tak bude plně funkční pro toto využití. Koneckonců už vyzkoušeno (Praha – Kramolín) k naprosté spokojenosti. Otázka je, kolikrát ho zapnu pro záznam trasy. Nebo, pokud by se někdo našel, je volný pro adopci.
Tak a to je vše, asi jsem prozatím skončil s experimenty a trackery se posunují k praktickému využití.