CQ WW SSB 2021 Charvátce – nejen vysílání
Tohle povídání bude asi trošku delší, ale to, že jsme se potkali v Charvátcích a úspěšně odjeli tenhle závod je pro mne a Mirka OK1FRB poměrně dost velká událost.
Trocha do minulosti
Ono to totiž začalo před více než 2 lety. Odjel jsem v Charvátcích CQ WW SSB 2019 na trapovaný dipol. Na ploše sice stály ztopořené vertikální monobandy, ale ještě nebyl hotový přepínač a neměli jsme dost dlouhý koax, aby nám dosáhl do vysílací buňky. Tohle vše bylo ještě ve fázi rozpracovanosti a příprav na závody a na expedici. Vertikály jsme nakonec zkusili, když jsme rozebrali soutěžní hamshack a přestěhovali ho na louku k anténám. Zkouška byla velice krátká, podařilo se nám udělat asi 5 QSO z toho 2 do JA, pak jsme se zase vrátili k dipolu a závodům. Na závěr jsme se domluvili, že to všechno doladíme, dopilujeme a odjedeme znovu.
Mirek vše doladil a připravil na CQ WW SSB 2020. Mělo to jen malou chybičku, nikdy to spolu neběhalo v ostrém nasazení. Ale já Mirkovi věřil. Asi jsme se moc těšili a tak nám do toho corona hodil vidle. Zavřený okresy a my jsme měli smůlu.
Letos před
Samozřejmě i letos nastala fáze těšení. Kromě jiného. Jak jsem se těšil, tak jsem začal nebohým kamarádům vykládat, jaký jsou to bezva závody a jaká bude anténní farma a… Na výjezdu na FM pohár jsem nakazil Petra OK9MEM a že by jel s námi. Super. Při cestách k Davidovi OK1DWH pro pivo a při pokecu při placení slovo dalo slovo a byl další operátor. To mě moc potěšilo, s Davidem jsme se za poslední 2 roky skoro neviděli, starosti doma a v práci,… To už bude chtít klubovou značku. Takže bylo schváleno použití klubové značky OK1RPL. Shodou okolností přibyl do klubu ANT přepínač a tak jsme měli zálohu, kdyby v Charvátcích něco nevyšlo s naším neodzkoušeným. Obratem jsem dal na vědomí na klubovém WhatsAppu, kde a s čím se bude vysílat a měli jsme další 2 operátory. Pavel OK1UGE a Jindra OK1UGI. Pavel obratem začal připravovat klubovou techniku, TRX a PA. Naprosto nesrovnatelný upgrade původně zamýšleného IC-7100 bez konce. Prostě super rozjetá akce. Těšení na všechny zúčastněné.
Už nevím v jakém to bylo pořadí, ale začaly komplikace, Jindra měl stěhovat firmu a netušil jestli dorazí, Pavel si zranil koleno a PN to jistila. No a já tomu nasadil korunu. Týden před plánovaným odjezdem do Charvátců jsem se vrátil ze služebky na Slovensko a kolega, se kterým jsem byl 2 dny v autě, byl covid pozitivní. Dobrovolná karanténa a v pondělí na testy. Chroupal jsem šestku drát, jak jsem byl nasr… nervózní. Konečně dorazil negativní výsledek testu, rychle všem všechno potvrdit a ve středu večer výjezd.
Ještě ve středu jsem se stihl zastavit v Plzni, kde Pavel a Karel OK1ELE testovali PA. Vše fachalo a tak jsme TRX a PA a spoustu nezbytností nastěhovali ke mně do auta. Při cestě na chalupu jsem zjistil, že jsme nenastěhovali přepínač ANT, pro který jsem původně jel. No nic. Ve čtvrtek ráno balím na chalupě koaxy, stožáry, lana,… prostě auto narvaný. V mlze jedu 30 km skoro hodinu do Plzně pro přepínač a pak už se komplet naložen vleču mlhou k Charvátcům. Kolem poledního jsem na místě. Mirek má postavené 2 verikály, 40 a 20m.
Roztahujeme protiváhy, natahujeme koax a přepínač do buňky, ladíme,… K večeru máme 20 a 40m odladěno a tak jdeme do letištní hospůdky. Já jsem ladil i v hospůdce, takže v pátek mám malinko nejistý krok, ale po polívce k snídani se to spravilo.
V pátek dopoledne se pokouším propojit klubového Kenwooda s mým PC, bez úspěchu. Vše ostatní je OK, Kenwood šlape, PA šlape, jen to počítadlo nevidí stanici. Pro závody dost naprd. Nechávám to ještě na další pokusy na odpoledne. Přijíždí David OK1DWH, topoříme vertikál na 80m, je to mrcha dlouhá a chvíli to trvá. Hotovo odladěno. Pro 10 a 15m jsme uvažovali postavit trapovaný dipol, ale vzhledem k tomu, že budeme pásma potřebovat až v sobotu před polednem, necháváme stavbu až na sobotu. Vracím se k TRXu a za vydatné telefonické pomoci Pavla se snažím rozchodit spolupráci TRX a PC. Po marných bojích jsme rozhodli, že se vrátíme k původní konfiguraci a pojedeme jen z IC-7100. A to bylo z pátku vše, přeci jen je taky třeba popovídat a probrat, co je nového. Hospoda je zavřená, ale David přivezl pár plechovek jeho lahodného moku. POZOR REKLAMA – zde povinně koukněte na DRŽSEPLOTU. David se jde prochrupnout, protože zahajuje závody, já brouzdám po vlnách a čtu si. Po desátý ho budím.
START
Sobota 00:00 UTC David zahajuje vysílání a už to jede. Ráno přebírám službu a 110 QSO. Super. Přijíždí Petr OK9MEM. Přiváží dipol na 15m. Rozhodujeme se, že ho natáhneme a dobrovolně se vzdáváme dalšího pásma 10m. Další dráty už se nám na pozemek nechce motat. Jindra volá, že stále stěhuje, ale že přijede. Nakonec se tedy, kromě Pavla, setkáváme všichni. U TRXu se střídáme dle chuti a dohody.
Zbývá i chvilka času odskočit si na letiště, kde je v sobotu živý provoz.
Díky všem zúčastněným operátorům si to den šine k podvečeru bez zádrhelů stejně jako si to letadla šinula k obloze.
Večer mi kluci udělají radost, že můžu spát (pojedu závěr soutěže v neděli) a vystřídají se na nočních směnách. Spojení přibývá. Malá odbočka, v pátek jsem Davidovi řekl, že až budeme mít 600 spojení, tak začneme balit. Odhadovali jsme to tak na neděli podvečer. 600 padlo v noci na neděli, 700 v neděli před sedmou. Začali jsme doufat v 1000 QSO.
Po probuzení jdu zkontrolovat antény a pak ke stanici.
Tady se potkávám s Petrem. David si po dohodě prodloužil noční a tak Petr nastupuje v sobotu ráno společně se mnou. Pouštím ho ke stanici. Petr brouzdá po 21MHz aby provětral svoji anténu a já jdu tedy brouzdat na blízké kopce. Vždy když jsem tu a kouknu na ně, tak chci vyrazit.
Dnes to vyšlo. Plánuji trasu Oblík, Srdov, Brník. Když dojdu do sedla Oblíku, jsem splavenej, jak nemocnej kůň. Vynechávám Oblík a sunu se na Srdov.
Při sestupu do sedla pod Brníkem mi ujedou nohy, chytám se kmínku u cesty, naštěstí to není akát, a i přes to s sebou hezky cuknu. Naštěstí vše drží. Brník, pokochání se pohledy do krajiny a sestup do Charvátců a hurá na letiště.
Super provětrání. Po příchodu na letiště akorát tahají z hangáru vírníka. No musel jsem to oblézt důkladně. Jeden čas jsme s Ondrou uvažovali, že to postavíme jako model. Tenhle dospělý šel akorát na výměnu rotoru. Samozřejmě jsem to průběžně kontroloval. No a dočkal se i zkušebního letu.
Pohoda pokračovala. Odpoledne volám Pavlovi, abych se už ani nevím na co zeptal. Telefon zvedla Mirka OK1OK a že jsou s Pavlem na cestě k nám. Sakra milé překvapení. Po příjezdu povinná exkurze k anténám a Pavel si sedá za TRX. Během jeho vysílání se pomalu loučí David, kterého doma čeká pokládka koberce v dětském pokojíku a Jindra, který má odslouženo. Nakonec balíme Petrův dipol na 15m a odjíždí i Petr (i když se v neděli nevidíme naposledy, ale to je jiný příběh) a když urveme Pavla od stanice, tak jedou domů i Pavel s Mirkou.
Dávám si večeři. Vypnu stanici, aby mi do toho nebrblala. Vzápětí mi je smutno po hlasech z éteru a tak ji chci zapnout. Nejde to. Druhý pokus, třetí,… Jsem na prášky, Mirek přináší voltmetr, náhradní zdroj, rozhazuji kabeláž, měříme, zkoušíme … nic. Naštěstí si Mirek zachová chladnou hlavu a problém identifikuje jako jednoduchý a triviální – na zdroji někdo, netuším kdo se hrabal v zásuvkách u zdroje a ani jak se mu to povedlo, ale přepnul stabilizované napětí 13,8 na variabilní a nastavených 9V sice udrželo stanici na poslechu, ale po vypnutí už s tímhle napětím nenastartovala. Ždímu propocený tričko, poskládám napájení do původního stavu, dojím večeři a jdu si uklidnit nervy do hospody. Jen 2 piva, doufám, že mi tenhle výpadek (závada, řešení, večeře, pivo – to vše necelé 2 hodiny) prominete.
Po návratu opět v 18:00 UTC startuji závod a pokouším se dotáhnout vytoužených 1000 QSO. Chybí mi necelá stovka, takže brnkačka. Ale začíná to drhnout. Ze 14 MHz zmizí stanice, do půlnoci tady udělám jen 1 QSO. Mirek hlásí, že u sebe v boudě má pásmo plný stanic a čistý, u soutěžní stanice to jen chrochtá a rušení 9+. Další bod k přemýšlení do příště a další práce na vylepšení. Horší je, že na 3,5 a 7 MHz jsou převážně stanice, které máme. Zoufale projíždím obě pásma, zkouším si pomoct výzvou, ale nejde to. Nebudu napínat, nakonec se na 80 i 40m začaly lepšit podmínky a do konce závodu jsem to na těch 1000 QSO dotáhnul. Ale trnulo mi celou dobu.
KONEC
Udělám fotku, mapu spojení a spát.
Ráno v pondělí vstávám hodně brzy, má se přihnat déšť, tak ať něco sbalím relativně suché. Suché to moc není a navíc je vše omrzlé. Ale daří se mi sbalit kabeláž, uklidit hamshack. Vstává Mirek, bouráme 80m vertikál. Přichází déšť a tak 40 a 20m nechává Mirek na úterý, ještě zůstává na letišti. Auto naloženo. Odpoledne vyúčtovat ubytování, elektriku a domů. Tedy na chalupu, vyložit a večer kolem šestý jsem doma. Mirek v úterý posílá fotku s uklizenou loukou zalitou sluníčkem.
Tak a teď se budeme těšit na výsledky.
1018 QSO bude ve finále trochu hubenější, nevěřím, že bychom tam neudělali nějakou chybu.
Trocha statistiky:
prosezeno u stanice 44 hodin 54 minut
QSO/ODX
all 1.018
80m 392/ 8.031 km USA loc. EM19FA
40m 276/ 18.128k m Nový Zéland loc. RF82XG
20m 193/ 18.248 km Nový Zéland loc. RF80LF
15m 157/ 15.742 km Austrálie loc. QG62LM (odolávala nejdýl, ale Petrovi se zadařilo)
zemí 85
loc 370
A to je vše přátelé
VŠEM vám MOC DĚKUJI za super víkend a za veškerou pomoc při přípravě téhle akce. Na další rok máme zase zamluvené letiště a když se nic nestane, tak pojedeme???? Slibuji, že dopilujeme taktiku, vylepšíme techniku, připravíme antény na 10 a 15m, zlepšíme společenský život,… Už mám na seznamu dost bodů k zamyšlení a probrání.
Sice na konec, ale v první řadě chci speciálně poděkovat Mirkovi OK1FRB za bezchybnou přípravu antén a přepínače a vůbec celou logistickou přípravu, domluvu možnosti vysílání z letiště a majitelům Letiště Charvátce za to, že nás tu strpěli.