Sledování letadel ADS-B

Sledování letadel ADS-B

Před časem jsem uvažoval, že z balkonu sundám anténku na ADS-B 1090MHz. Dopadlo to trochu jinak.

Vzdělávací vsuvka – zkráceně a zjednodušeně – ADS-B je systém, kde jednotlivá letadla (nejen) vysílají údaje o své pozici, výšce, …. Nezkráceně můžete nahlédnout třeba na wikipedii ADS-B.
Pointa je, že vysílaný protokol je standardizovaný, tudíž pro příjemce lehce dekódovatelný a lze jej dál zpracovávat.

Proč, jsem chtěl sundat anténu? Nevím, sloužila dobře.

ant ADS-B

Původně určená k občasnému připojení na SDR klíčenku a sledování místního provozu kolem baráku pomocí lokálně nainstalovaného Virtual radar serveru . Druhou klíčenku spolu s anténkou jsem měl jako portable verzi pro rychlý přehled třeba na chalupě. Ale stejně jsem nakonec spíš koukal na FlightRadar24 a hledal zajímavá letadla nebo letadla, která letí přímo nad chalupou. Častější použití nakonec měly antény na příjem klasického VKV rozhlasu, ano fungovalo to.

Než jsem se rozhoupal k sundání, vyrojil se jiný nápad. Takový protichůdný. Příjem dat ADS-B naopak zintenzivnit. Poslední kapkou bylo zjištění (jistě, pro 99% SWL, HAM a leteckých fandů žádná novinka), že pokud budu data poskytovat např do FlightRadaru nebo FlightAware a dalších, zpřístupní se mi uživatelský účet těchto služeb, který je jinak třeba platit. Rozhodnuto.

A realizace? Jako první krok zvolena minimalistická cesta s využitím všeho, co je doma. Takže objednán Raspberry4 a krabička (ta je tedy zbytečná, ale vzhledem k mýmu bordelu na stole….)

RPi4 už se to montuje

HW instalace bez problémů, v podstatě jen propojení kabely a napíchnutí na síť. Rozchození SW mi chvíli trvalo. Jednoduchá instalace popsaná na stránkách FlightRadaru24 se u mne tak jednoduchá neukázala. Část registrace účtu na FR24 byla v pohodě, zaregistrování se a spojení s mojí malinou taky, ale pak se to nějak rozložilo. Buď mi neběžel OS na malině, nebo vše běželo, ale nepřijímala se data,…. Zkoušeno na střídačku na Widlích, tam bylo vše OK.

Holt se SW obecně bojuji dlouhodobě a on mi to vrací různými zlomyslnostmi. Ale po 14 dnech pročítání fór a velmi řídkých pokusech o nápravu se zadařilo. Vydatným pomocníkem byla i ofiko podpora z FR24. I když jsem nakonec postupoval jinak než dle dobrých rad podpory, dopadlo to dobře. Vypustil jsem „jednoduchý“ postup spuštěním ofiko Image OS a potřebných fíčur přímo z FR24 a naistaloval potřebný systém ručně a jupí, začala se přenášet data.

prozatímní vrabčí hnízdo na stole

Obratem byl také zpřístupněn Bussines účet na FlightRadaru , umí toho opravdu hodně.


Jediné, z čeho mám obavu, až mi systém spadne, tak to se teda fakt těším na reinstalaci. Nějak jsem si nepoznamenal postup a budu ho muset znova vymyslet.

Jako vedlejší produkt jsem se trošinku přiučil v Linuxu, SSH, a nějakých dalších fíčurkách.

Začínám uvažovat o dalším přípojném místě a celý to postavit na chalupu ještě v jenom vydání vč. lepší antény. A do Prahy alespoň doplnit pásmovou propust.

Po 3 dnech on-line mám úspěšně přeposláno 2.264 pozic letadel. Na umístění antény a „profesionalitu“ zpracování systému (tedy toho mého vrabčího hnízda) dobrý. Jedna pozice je jedna zpráva. Tedy z jednoho letadla mohu mít přeposláno vícero zpráv. Ještě jedna vzdělávací vsuvka – zpráva je v módu S a je předáváno – zakódována poloha, barometrická výška, unikátní 24 bitová adresa letadla, identifikace letadla, kód módu A, stav nouze, a mohou být doplňkově přidána další data. Konec teorie.

částečné statistiky mých odeslaných dat na FR24

Prostě prima zábava a až zase děti někam poletí, bude mít Katka přehled s plnou parádou, ne jen omezená data z veřejně přístupného FlightRadaru.